Hoe herken je werkstress bij je medewerkers?

werkstress vitaliteit experts energie werkplek

Er wordt steeds meer geklaagd. Werknemers hebben een gejaagd gevoel door de te hoge werkdruk. Persoonlijke communicatie is lastig en ze voelen zich niet zichtbaar of gehoord. Je probeert de verbinding te houden, maar door het aanhoudende thuiswerken is het toch lastig die vinger aan de pols te houden. Je bent zelf misschien ook druk met je eigen werk, moet thuis lesgeven en ziet de muren zelf toch ook wel wat op je afkomen.
Toch moet je wat met deze werkstress, want dit kan leiden tot een burnout. Burnouts kosten de werkgever ruim 1 miljard (bron TNO)! Hoe geweldig zou het zijn als iedereen op tijd aan de bel trekt en zijn grenzen aangeeft? Maar dat blijkt dus erg lastig. Hoe kun je die werknemer nou passend oplossingen bieden door vroegtijdig de werkstress te signaleren?

Zo herken je de werkstress bij jouw werknemer

Onderstaande punten zijn signalen dat er te hoge werkstress kan zijn. Natuurlijk blijft het maatwerk, dus trek niet te snel conclusies, maar kijk vooral naar de persoon zelf. Niet iedereen is hetzelfde, maar deze signalen helpen goed om het gesprek met elkaar aan te gaan over de werkstress.

Werknemer:

  1. heeft het gevoel ‘geleefd’ te worden in het werk.
  2. vergeet sneller dingen en kan niet meer op woorden komen
  3. kan moeilijk focussen op een taak en deze af krijgen.
  4. heeft moeite met scheiden van hoofd- & bijzaken en werkt hierdoor te chaotisch en te lang (door).
  5. toont minder veerkracht tonen bij tegenslag en veranderingen.
  6. komt uitgeblust vermoeid over. Ook vaak komen er gezondheidsklachten om de hoek kijken.
  7. heeft het gevoel er niet meer toe te doen: toont terugtrekkend en geïrriteerd gedrag
  8. ontwikkelt een negatief zelfbeeld

Zo bestrijd je de werkstress

Help de werknemer door in gesprek te gaan als je signalen opvangt. Luister en help de werknemer met zijn prioriteiten en kijk waar ondersteuning mogelijk is.

  1. Zorg dat leidinggevende op de hoogte is van deze werkstress. Prioriteer en delegeer met elkaar het het team. Maak een planning of een klein to do lijstje.
  2. Zorg voor minder tijdsdruk, geef extra ruimte en kijk naar minder moeilijke klussen om wat rust te geven.
  3. Schakel een coach in om gesprekken met elkaar te hebben over valkuilen en eigen gedrag.
  4. Zorg dat alles arbotechnisch in orde is thuis en de kennis hierover ook bij de medewerker op niveau is.
  5. Zorg voor kennis en toepassen van eigen timemanagment en focus (ipv multitasken).
  6. Benadruk het belang van bewegen en een fris hoofd hebben.
  7. Ga samen na of de medewerker nog wel op de juiste plek zit
  8. Vier successen, afgeronde taken, geef complimenten en betrek de medewerker bij beslissingen.
  9. Beperk lange en onnodige vergaderingen online. Bellen is net zo effectief en even geen scherm is fijn.
  10. Vraag hoe het écht gaat!

Samen gaan we voor duurzame inzetbaarheid en het werkgeluk voor de medewerkers!

De Vitaliteit Experts: jouw kennispartner bij vitaliteitsvraagstukken

In veel organisaties zijn zich inmiddels bewust van het belang van een Vitaliteitsbeleid. Als Vitaliteit Experts kijken wij mee naar de behoefte en maken een plan van aanpak met aanbevelingen. Wij ontzorgen de organisatie en bieden maatwerk voor de medewerkers. Zo krijgen zij praktische tools, kennis, praktijkkennis, coaching en checklists om zelf bewust en bekwaam preventief aan de slag te gaan. Benieuwd wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen? Vraag dan gratis een oriënterend gesprek met ons aan.